Ірина Поліщук: «Пріоритетний напрямок роботи – впровадження європейських стандартів надання юридичних послуг в Чигиринщині»

                Як ніколи зараз на часі розмова про дотримання та дієвий захист прав людини і громадянина,  зокрема і в Чигиринському районі. Отже сьогодні наша зустріч з Іриною Іванівною Поліщук, начальником відділу   «Чигиринське бюро правової допомоги» Черкаського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Це певним чином звіт про роботу бюро, адже в нашому місті підрозділ безоплатної правової допомоги діє вже майже два роки.

  • Ірино Іванівно, дякую, що погодились на зустріч. Розскажіть нашим читачам про свою роботу.
  • Дякую, що запросили. Наше бюро надає безкоштовно правову допомогу всім верствам населення, зокрема здійснюємо юридичне консультування всіх без виключення верств населення, незалежно від статі, раси, віросповідання, громадянства, матеріального стану. Вже якщо виникає необхідність надавати вторинну правову допомогу, по простому, це коли є необхідність залучати адвоката.
  • А тут будь-ласка роз’ясніть  детальніше, що таке первинна, а що таке вторинна правова допомога і в чому різниця в їх наданні?
  • Добре. Первинна правова допомога – це надання консультацій з правових питань. Охоплюємо значне коло питань, зокрема сімейних, житлових, цивільних відносин, значний обсяг консультацій стосується спадкування як за законом, так і за заповітом. А вже коли виникає необхідність написання процесуальних документів, позовних заяв, представництва та захисту інтересів громадянина в усіх судових інстанціях, ось це вже вторинна правова допомога. В цьому випадку призначення адвоката також для людини є безкоштовним. За надання вторинної правової допомоги кошти сплачуються із державного бюджету для малозабезпечених, інвалідів, осіб, які є внутрішньо переміщеними,  учасників бойових дій, неповнолітнім особам.
  • З якого року в Чигиринському районі функціонує Бюро правової допомоги?
  • Відділ «Чигиринське бюро правової допомоги» Черкаського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який я очолюю, розпочав свою роботу з 1 вересня  2016 року.
  • Чи можете Ви сказати, скільки людей звернулось до бюро за правовою допомогою, як первинною, так і вторинною?
  • На сьогодні у нас вже майже тисяча звернень, з них 870 осіб, які вперше звернулись. Тому що є повторні звернення, а також вже навіть такі багаторазові від однієї особи. Вважаю це теж показник якості роботи Чигиринського правового бюро.
  • Яка питома вага питань із цих звернень найбільш хвилює громадян? З якими проблемами звертаються?
  • Найбільш актуальні питання у нас на сьогодні це – спадщина, земельні питання. Ну а сімейні відносини майже на першому місці, зокрема аліментні. Багато звернень саме з цього приводу, враховуючи останні зміни до Сімейного кодексу України таЗакону України «Про виконавче провадження», адже на даний час аліменти – це власність  дитини. Ось таку новацію в Сімейний кодекс внесла Верховна Рада України. Також багато звернень з соціальних питань: призначення та перерахунку пенсій, призначення субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, уточнення їх розміру.
  • А який штат очолюваного вами відділу?
  • Штатна чисельність у нас не велика – дві особи. Я, як керівник і головний спеціаліст з правових питань Оксана Кривошия. Хочу сказати, що навантаження йде чимале. Якщо брати середньостатистичну відвідуваність, то в день до  п’яти  осіб ми приймаємо.
  • Це не мало, враховуючи те, що працює дві особи.
  • Так, це відчутно, зважаючи те, що працівники надають і вторинну безкоштовну правову допомогу . Складаємо позовні заяви, скарги, звернення. Особа сплачує тільки обов’язкові платежі до бюджету, наприклад судовий збір за подання позовної заяви до суду, оплата експертиз . А сама вторинна правова допомога для людини є безкоштовною. Оплата праці адвоката для людини в даному випадку йде з державного бюджету в усіх категоріях справ, і в кримінальних також. Яка особливість, наприклад, адвокат, який приватний, він гонорар бере наперед, наш адвокат отримує оплату надання правових послуг вже по завершенню роботи, коли він здасть акт про надання правової допомоги. Тільки тоді йому буде нарахована оплата. Така система певним чином стимулює адвокатів, які з нами співпрацюють,  швидко і якісно надавати правові послуги. В той же час у нас затверджені стандарти якості надання послуг з правової допомоги.  Тобто наші адвокати і працівники, які надають правові послуги населенню перевіряються на предмет якості надання юридичної допомоги. Створена спеціальна комісія, яка уповноважена перевіряти  що було зроблено, чи правильно, наскільки професійною і ґрунтовною була якість наданої послуги. Аналізується стан конкретної справи, чому заяву суд не задовольнив, чи з об’єктивних причин, чи тому, що адвокат не приділив наьбежної уваги цій справі.
  • Чи приділяєте Ви увагу не тільки наданням правової допомоги, але й право просвітницькій роботі, адже погодьтеся, це важливе питання?
  • Так, погоджуюсь. Хочу сказати, що нарівні з безпосередньо правовою допомогою, активно займаємося  правовою освітою населення Чигиринського району. Зокрема, приймаємо участь у різних освітніх заходах в школах району. Ось на День захисту дітей 1 червня влаштовуємо правовий всеобуч для школярів. Нещодавно, на запрошення Трушівського сільського голови  Анатолія Вовкогона, приймали участь у сходці села. Там провели виїзне консультування, здебільшого з земельних питань. 24 травня на запрошення Стецівського сільського голови Любові Швиденко здійснювали консультування  депутатів  Стецівської сільської ради, знову ж  таки з земельного законодавства та застосування положень Земельного кодексу України. В Рацівській сільській школі провели  квест для школярів «Я маю право. Я знаю свої права». Власне кажучи, ми щонайменше раз на тиждень, на постійній основі, проводимо різноманітні освітні  правові заходи для жителів Чигирина та району.
  • А чи здійснюєте Ви виїзні прийоми, зокрема в селах?
  • Так, ось 7 червня у нас був виїзний прийом в селі Мельники за участю представників державної виконавчої служби, головного управління юстиції в Черкаській області, нотаріуса. І обов’язково один раз на місяць  в селах району згідно графіка ми проводимо такі виїзні консультації. Ось буквально на днях ми прийняли звернення від  інваліда першої групи по зору, жителя села Рацеве, який не може до нас дістатися, тож ми самі поїхали  до людини та будемо супроводжувати вирішення його питання. Також була така справа, що людина перебувала в лікарні, на стаціонарному лікуванні, після вчинення щодо неї кримінального злочину, то ми там в лікарні спілкувалися і надавали правову допомогу як потерпілій особі. А також в будь-яких інших випадках, телефонує людина, не може приїхати, значить їдемо ми і надаємо   весь необхідний пакет юридичної допомоги, якого потребує людина. Головне – позитивний правовий результат.
  • Да, така собі правова допомога з людським обличчям. Це вже запровадження певних високих стандартів якості.
  • Саме до високих стандартів я, як керівник, і прагну. Бо це є визначальним. Людина повинна з перших хвилин спілкування відчути компетентність, професійнійність та бути впевненою в тому, що необхідну правову допомогу їй буде забезпечено.
  • З якими ще актуальними правовими проблемами до Вас звертаються?
  • Багато звернень від учасників бойових дій. З земельних питань, житлових, сімейних, тощо. Була у нас справа, яку ми завершили перемогою над бюрократичним апаратом, навіть без суду обійшлося, коли ми допомогли учаснику АТО отримати допомогу, всі належні виплати та компенсації  і встановити причинний зв’язок між інвалідністю і пораненням, тобто нам вдалося довести, що його інвалідність є наслідком виконання обов’язків військової служби. Майже рік ми добивалися справедливості, вели переписку з різними державними органами. Але врешті-решт людина була відновлена в своїх правах. Людина в цій справі від держави  отримала виплати  – 100 прожиткових мінімумів доходів громадян.
  • А були якісь цікаві справи, можливо зверталися з нестандартними правовими питаннями?
  • Так, звісно були і є цікаві справи. Ось, зокрема, за останній місяць три звернення від неповнолітніх дівчат з проханням допомогти скласти заяви про надання права на шлюб. І до нас їх привели матері цих дівчат, майбутні тещі. Ми включилися в роботу. Підготовлені необхідні документи. Справа за судовими рішенням. Ніщо не повинно ставати на заваді коханню та реалізації права на шлюб.
  • Які плани на майбутнє?
  • Відпустка. А якщо серйозно, то працювати над покращенням рівня правової освіти нашого населення, зокрема дітей  шкільного віку.  Це важливе питання, адже завдяки правовій освіті  ми в майбутньому досягнемо результату – позитивного правового мислення, корекції схильності до правопорушень, зменшення проявів девіантної поведінки. Тож будемо працювати над цим, повсякчас покращуючи якість надання юридичних послуг. Адже наші люди заслуговують на це.   Крім того, розпочинаємо великий правовий проект для сільських рад. Вважаю, що за майже два роки роботи ми зарекомендували себе, люди нам довіряють, звертаються.  Тож працюємо для громади.
  • І наостанок, які Ваші побажання нашим читачам?
  • Цікавтеся правовими питаннями. В той же час бажаю, що б життя наших громадян було спокійним з юридичної точки зору і щоб «правові перипетії» їх обходили стороною. Миру, злагоди, взаєморозуміння.  Хай щастить!
  • Щиро дякую за змістовну розмову.

Інтерв’ю  провела   Ірина Терещенко, кор. «ЧВ»

 

Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *